1. Ξεκούραση & αποφόρτιση εγκεφάλου
Ο εγκέφαλος των παιδιών λειτουργεί σε υψηλή ένταση κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Οι διακοπές προσφέρουν τον απαραίτητο χρόνο για αποφόρτιση, επεξεργασία πληροφοριών και αποκατάσταση της νοητικής και συναισθηματικής ισορροπίας. Σύμφωνα με έρευνες, η ξεκούραση βοηθά στη βελτίωση της μνήμης, της συγκέντρωσης και της διάθεσης για μάθηση. (Juster et al., 2015)
2. Ανάπτυξη μέσω ελεύθερου χρόνου
Μέσα από μη δομημένο χρόνο, όπως το ελεύθερο παιχνίδι ή η βόλτα στη φύση, τα παιδιά καλλιεργούν φαντασία, αυτονομία και κοινωνικές δεξιότητες. Το παιχνίδι χωρίς καθοδήγηση έχει συσχετιστεί με μεγαλύτερη συναισθηματική ανθεκτικότητα και καλύτερη κοινωνική προσαρμογή. (Gray, 2013)
3. Μείωση άγχους & ενίσχυση ευεξίας
Οι διακοπές συμβάλλουν στη μείωση του στρες και στην ψυχική ανάκαμψη των παιδιών. Μαθητές χωρίς επαρκή ξεκούραση παρουσιάζουν συχνότερα συμπτώματα γνωστικής κόπωσης και χαμηλή σχολική διάθεση. (Pellegrini & Bohn, 2005)
4. Ενίσχυση οικογενειακών δεσμών
Ο κοινός χρόνος με την οικογένεια κατά τη διάρκεια των διακοπών ενισχύει την εμπιστοσύνη, την αγάπη και το αίσθημα ασφάλειας στα παιδιά. Οι σταθερές και θετικές οικογενειακές σχέσεις συμβάλλουν στην υγιή συναισθηματική ανάπτυξη. (Collins & Laursen, 2004)
5. Οι διακοπές δε σημαίνουν «σταματώ να μαθαίνω»
Η βιωματική μάθηση που προκύπτει από ταξίδια, εμπειρίες, συζητήσεις και παρατήρηση συνεχίζει να ενισχύει τη γνώση. Η εμπειρία είναι πηγή μάθησης όταν το παιδί δρα, ανακαλύπτει και ερμηνεύει τον κόσμο γύρω του. (Kolb, 1984)
Συμπέρασμα: Οι διακοπές είναι αναπόσπαστο κομμάτι της υγιούς ψυχολογικής και γνωστικής ανάπτυξης του παιδιού. Δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα για μια ισορροπημένη σχολική ζωή.
Η πληροφορία της ημέρας: βαριέμαι<βαρ(ώ) = πιέζω με βάρος, σε ελεύθερη μετάφραση: πιέζομαι με βάρος, ασκώ δύναμη στα κατακτηθέντα για να τακτοποιηθούν στα «συρταράκια» του μυαλού μου και αρχίζω να δημιουργώ κενό χώρο, κενές σελίδες για να γράψω νέες πληροφορίες, νέα βιώματα.
Αφήστε τα παιδιά να βαριούνται! Είναι υγιές και ασφαλές!
Βιβλιογραφία
- Collins, W. A., & Laursen, B. (2004). Parent-child relationships during adolescence. In R. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of Adolescent Psychology.
- Gray, P. (2013). Free to Learn.
- Juster, R.-P., McEwen, B. S., & Lupien, S. J. (2015). Allostatic load biomarkers of chronic stress.
- Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development.
- Pellegrini, A. D., & Bohn, C. M. (2005). The role of recess in children’s cognitive performance and school adjustment.