Η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι μια σημαντική μετάβαση, γεμάτη ενθουσιασμό αλλά και άγχος. Η σωστή προετοιμασία βοηθά το παιδί να προσαρμοστεί ευκολότερα και με αυτοπεποίθηση. Ακολουθούν βασικές συμβουλές με επιστημονική τεκμηρίωση, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.

Παιδικός Σταθμός & Νηπιαγωγείο (3–5 ετών)

  • Μιλήστε με θετικό τρόπο για το σχολείο και διαβάστε βιβλία με σχετική θεματολογία. (Brazelton & Sparrow, 2006)
  • Επισκεφθείτε το σχολείο πριν την πρώτη μέρα για εξοικείωση. (National Association for the Education of Young Children, 2020)
  • Καθιερώστε ρουτίνα ύπνου και ενισχύστε την ανεξαρτησία στις βασικές δεξιότητες. (Dunlop & Fabian, 2007)

Δημοτικό (6–12 ετών)

  • Ενθαρρύνετε τη συζήτηση για τα συναισθήματα και την οργάνωση της τσάντας. (Denham, 2006)
  • Δημιουργήστε χώρο μελέτης και επιβραβεύστε την αυτονομία. (Zimmerman, 2000)

Γυμνάσιο & Λύκειο (13–17 ετών)

  • Αναγνωρίστε τις αυξημένες ακαδημαϊκές και κοινωνικές απαιτήσεις. (Eccles et al., 1993)
  • Υποστηρίξτε την ανεξαρτησία και ενισχύστε την αυτορρύθμιση. (Steinberg, 2005)
  • Συζητήστε για διαχείριση χρόνου και χρήση ημερολογίων. (Zimmerman & Schunk, 2011)

Γενικές Συμβουλές για Όλες τις Ηλικίες

  • Ενισχύστε τη ρουτίνα, δείξτε θετικό πρότυπο και ρωτήστε για την ημέρα του παιδιού. (Pianta et al., 2007)
  • Η δική σας ηρεμία και εμπιστοσύνη είναι καθοριστικής σημασίας για την προσαρμογή του παιδιού. (Siegel & Bryson, 2012)

Συμπέρασμα: όσο πιο προετοιμασμένοι είμαστε οι γονείς και οι κηδεμόνες τόσο πιο ομαλά θα προετοιμαστούν και τα παιδιά μας. Ας φροντίσουμε λοιπόν, πρώτα τη δική μας ψυχική ανθεκτικότητα και ας αγκαλιάσουμε τους δικούς μας φόβους.

Η πληροφορία της ημέρας:

έτοιμο(ν)=η ετοιμότητα, η προθυμία, η αποφασιστικότητα / φρ. εξ ετοίμου=γρήγορα, αμέσως.

(Προ)ετοιμάζω/(προ)ετοιμάζομαι = το θέλω, το αποφασίζω κι επομένως καταφέρνω να προσαρμοστώ γρήγορα και άμεσα στο νέο περιβάλλον.

Για να θελήσουν τα παιδιά πρέπει να θέλουμε οι γονείς!

📚 Βιβλιογραφία

  • Brazelton, T. B., & Sparrow, J. D. (2006). Touchpoints-Birth to Three.
  • Dunlop, A.-W., & Fabian, H. (2007). Informing Transitions in the Early Years.
  • National Association for the Education of Young Children. (2020). Supporting transitions to school.
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn.
  • Eccles, J. S., et al. (1993). Development during adolescence: The impact of stage-environment fit.
  • Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence.
  • Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2011). Self-regulated learning and academic achievement.
  • Pianta, R. C., et al. (2007). Transition practices and children’s entry into kindergarten.
  • Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2012). The Whole-Brain Child.